Followers

Isnin, 20 Disember 2010

Operasi pembersihan.

Setiap hari hujan.  Dah musim tengkujuh  begitulah.  Kalau tak pagi, petang mesti hujan.  Takpe hujan rahmat, setakat ini belum pernah terjadi banjir di kampung ini.

Bila tengok langit makin hitam, gelap, kami buat operasi membersihkan kolam di tepi laman rumah. Air kolam telah bertukar warna kehijauan.

Kolam kecil, sekangkang kera. Didalamnya dihuni oleh Si Debab.... seekor ikan kaloi.  Nama Si Debab diberikan oleh Azim.  Besar dua jari semasa baru memeliharanya, sekarang sudah menjadi sebesar dan selebar pinggan makan sepuluh inci.  Cantik dan berkilat bila berenang di dalam kolam di bawah sinar matahari.

Hanya Si Debab seekor menghuni kolam ini.  Pernah masukkan ikan lain, tapi habis ditelannya hidup-hidup, memang jenis tak suka berkawan spesis Si Debab ni.  Sekarang ni tinggallah dia menghuni seorang diri 'sendirian.

 Semasa operasi pembersihan, Si Debab hanya memerhati, dan sesekali menggelupur bagai nyawa-nyawa ikan.  Sebab kolamnya hanya berukuran 3 kali 6 kaki dengan kedalaman 2 kaki, sekejap saja operasi selesai.



Tempayan besar itu digunakan sebagai tempat menakung air hujan, sementara hujan belum turun  , air yang sentiasa ada di dalam tempayan disalurkan ke dalam kolam.   Dari tempayan, air hujan ini disalurkan  ke dalam kolam menggunakan getah paip yang disambung menerusi lubang tempayan. Buka saja penutup getah, air meluncur laju ke dalam kolam, petang tadi hujan lebat, sekejap saja air kolam sudah penuh.

Makanan utama Si Debab ialah sayur kangkung dan bunga raya merah, hulur saja sebanyak mana.. kejap licin. Menurut petua yang diberitahu, bunga raya untuk mencantikan dan mengilatkan sisiknya.  Si Debab juga spesis yang garang,  sesiapa yang menghulurkan tangan ke dalam air pasti diterkamnya.

Seekor kucing putih yang pernah mengacah-acah tangannya di tepi kolam juga telah diterkamnya,
Kucing putih  itu sebelum ini suka  mengintai di tepi kolam, tetapi suatu hari tu bila Si Debab berenang di tepi kolam, si kucing itu cuba menghulurkan tangannya.... mungkin untuk cuba menangkap ataupun untuk mengucapkan 'hello', belum sempat tangan kucing mencecah air,. Si Debab dah menerkam... kucing putih yang terperanjat lari tak cukup tanah sambil menggiau dengan bisingnya.  Sejak dari itu, kucing putih tak berani lagi duduk mengendeng di tepi kolam....sehingga sekarang kucing putih itu dah  'tobat'

// jari ibuintan dan azim juga telah pernah diterkamnya... terasa juga sakitnya, namun tidaklah sampai luka dan berdarah.... gigit sayang kot

20 ulasan:

kak long berkata...[Reply]

ikan kalau memang x buleh campor ngn ikan lain...dikitai eh....!



tapi...


kalau 1 hari sok umor eh tak panjang...mesti sodeh kan?
terutamo azim tu....huhuhuhu..!

kakyong berkata...[Reply]

salam singgah ibuintan...

baru pertama kali singgah sini dah dpt ilmu membela ikan kaloi...

http://www.kakyong.com

IMANSHAH berkata...[Reply]

salam ibu

wah antaar dua darjat ni..si debab ni kira golongan atasan juga lah ye..hahaha

kak wan berkata...[Reply]

Salam ibuintan..,
Kaloi itam memang garang..kakwan ada kaloi merah ..bagi makan taugeh n kangkung.

Mohamad berkata...[Reply]

Saya memang tidak pandai memelihara ini. Tidak dapat hidup lama.. semuanya mati. Last2 cuci aquarium dicuci dan simpan..

sal berkata...[Reply]

assalamualaikum..
teruskan operasi pembersihan tuh..
kalau clean, cantik dan ceria hati pun senang, mata pun sedap memandangnya..huhu..

Debab yg cantik n kucing kesayangan tuh, moga selamat dlm jagaan...

ibuintan berkata...[Reply]

kak long, memanglah garang ikan kaloi hitam ni, tak boleh campur dengan lain...dah beberapa kali cuba masukkan ikan lain, konon nak berinya kawan, tapi semua dimakannya

ibuintan berkata...[Reply]

terima kasih kak yong...

jemput datang lagi, saja bela suka nengoknya berenang2 dalam kolam

ibuintan berkata...[Reply]

Iman... darjat yang tak boleh ditumpang

ibuintan berkata...[Reply]

kak wan..memang garang tapi seronok nengok gelagatnya, pantang air dikocak datanglah dia menerkam

saya beri kangkung dan bunga raya saja, makanan/pellet ikan tak beri sebab airnya cepat hanyir

ibuintan berkata...[Reply]

wah..kalau camtu bela ikan pun kena ada bakat juga tu... cuba lagi cikgu, ikan kaloi biasanya panjang umur da tahan lasak

ibuintan berkata...[Reply]

Sal.. dah beres, Debab kami punya tapi kucing putih jiran sebelah yang punya

sekarang dah tak bela kucing sebab azim ada alahan

apek poyo berkata...[Reply]

wahhh!!! kek opis ni ado 2 ekor lg ibu..nak tak?
ibu nyo psl seyh bagi jo

al-lavendari berkata...[Reply]

ibuintan benarkan tak kalau saya cuba memancing si debab tu ?

lepas tu saya lepaskan lah balik .. saja nak lepas gian ! hehe

Amy Syaquena berkata...[Reply]

As'salam..

Ya allah geramnya tengok si debab tue...


p/s : jom tinggalkan detail diri di sini

http://sinarraudah.blogspot.com/2010/12/jomm-kongsi-detail-tentang-diri-anda.html

Lana~Bulu berkata...[Reply]

kena masukkan spesis yg sama dalam tu..

ibuintan berkata...[Reply]

apek..nak sesangat, kok bagi datanglah hanta ke rumah

konal ko jantan betino, kok sumo e jantan harus bebunuhan tak? sian lah Debab tu..

ibuintan berkata...[Reply]

tuan aji...dilarang keras, mano lopeh gian mancing si Debab, nampak dio makan umpan...tak best la camtu

kak Erna berkata...[Reply]

salam ibuintan..akak pun suka sangat bela ikan..tapi iakn puyu..mungkin sebab dah terbiasa..arwah bapak dulu pesan suruh bela ikan puyu dlam rumah..sampai la sekarang.dah dekat 30 tahun..tapi ikannya bertukar ganti lah.tapi tetap puyu..

IMANSHAH berkata...[Reply]

eh mana-mana ni...mana entri baru ibuuuuu