Followers

Selasa, 5 April 2011

Padah ikut selera.

Peribahasa yang sering diungkap oleh arwah mak dahulu.....


Lengkuas di tepi kandang, tekak puas badan menyandang


Memang tepat dan cepat.. Tengahari tadi makan Nangka Kering beli di Mersing Kanan Ahad lepas.  Pertama kali makan,,... rangup, manis dan sedap sebagai makanan ringan. 

Namun  selepas makan nangka kering  ini tak sampai setengah jam, perut rasa senak dan mencucuk-cucuk di dada serta rasa pedih di ulu hati.  Dah berangin pulak. Terus bancuh dan minum air teh halia, syukur setelah beberapa kali sendawa rasa senak dan mencucuk-cucuk pun hilang.

Memang selalu beli nangka yang segar, pantang jumpa mesti beli.  Nangka antara buah tempatan yang digemari.  Selalunya tiada masalah atau kesan sampingan setiap kali memakannya.  Walau ada yang berkata nangka jenis buah 'berangin', agaknya hanya rasi dengan buah yang segar saja bukan yang telah diproses begitu.

Cukuplah dah merasa sekali!


35 ulasan:

Pn Kartini berkata...[Reply]

assalamualaikum my dear sis..IbuIntan:)

...tini memang tak berani makan nangka atau yang sewaktu dgnnya !!
memang confirm..adalah dtg penyakitnya..!aduhaii:)

Cik Ina minat Do do Cheng berkata...[Reply]

Makcik pun sama, takut makan pulut, nangka, cempedak, dan makanan yang orang lama kata berangin.Bukan tak pernah makan, tapi penangan terus deman dan pening, buat tak nak sentuh terus.semoga ibu intan cepat sembuh ye, lain kali tak moh makan lagi.

Yan berkata...[Reply]

mesti akak jenis kalah benda2 berangin ni.. Nangka kan berangin.. tp sedap kan kak..

azieazah berkata...[Reply]

Wahhh memang best jer kalu dapat layan Nangka Kering keropok nih...

Saya pun suka.

Sukun pun saya suka gak.

Lama tak makan Nangka Madu.

sal berkata...[Reply]

oh mungkin tak sesuai dengn perutnya...saya pun alahan juga..sesekali layan gak..

kakcik berkata...[Reply]

Kakcik pun sangat suka makan nangka. tapi selepas berfikir berkali2 akan kesan dan akibatnya, sekarang kakcik hanya pandang2 tanpa pegang2 lagi...:)

kak long berkata...[Reply]

kaklong pun suko makan nangko...
tapi abg tak blh makan...angin la kak..

ahmad humairi berkata...[Reply]

Assalamualaikum,

Macam-macamla makanan kering ni...tak pernah jumpa. Saya pantang tengok nangka....mesti 'sapu'. Tak pernah plak jumpa nangka kering ni...ngidamla plak....strawberi kering ada banyak kat Cameron Highland - sedap!

nurkass berkata...[Reply]

owh..
tak pernah dgr pulak nangka kering ni..hehe..
selalu beli strawberi kering je..
kalau nangka fresh sejuk tu lg sedap..

nurkass berkata...[Reply]

owh..
tak pernah dgr pulak nangka kering ni..hehe..
selalu beli strawberi kering je..
kalau nangka fresh sejuk tu lg sedap..

sahromnasrudin berkata...[Reply]

assalamualaikum' ibu'

lama tak rasa nangka..mmg ia berangin ke, ibu???

cempedak lg sedap kan ....

Kakzakie berkata...[Reply]

Kita ni kan kalau belum kena buat tak tahu aje. Bila dah merasa barulah serik. Senak perut memang tak selesa. Mujur ibuintan pandai cari penawar. Lain kali kena berhati-hati....

Tapi memang nampak sedap.....

kak Erna berkata...[Reply]

ibuintan akak pun suka sangat makan nangka..insyaallah tak jadi apa2 asalkan bukan makan masa perut kosong..

Daddy Ziyyad berkata...[Reply]

~ thanks..saya belajar peribahasa baru..yang unik..ekekeke

~ tak pernah makan tau wujudnya nangka kering ni

Sasa Al-Sharif berkata...[Reply]

buah nangka memang selalu buat sakit perut. tak kira yg segar pun. orang pun pelik jgk

ummu berkata...[Reply]

assalamualaikum kak ibu intan
ya Allah sedapnya nangka kering ni.
saya pernah makan juga nangka kering ni.teringat masa hamil dulu, mengidam nangka,sampai ke Mersing mencarinya.;)

ummu berkata...[Reply]

betul kak erna cakap,asalkan jangan makan waktu perut kosong.(masa mengidam tu saya berkerja di sempadan mersing)

ibuintan berkata...[Reply]

mualaikumsalam Dear tinie,

kalau camtu kenalah berhati2 semasa makan, mana yang mendatangkan mudarat tu kenalah elakkan

ibuintan berkata...[Reply]

cik Ina,

berangin satu badan la ye.. memang kita boleh pening dan demam jadinya

terpaksa berpantanglah kan

ibuintan berkata...[Reply]

Yan,

akak kalau makan nangka segar okey pulak.. stakat ni buleh makan lagi

ni festime makan yang kering ni, berangin pulak badan

ibuintan berkata...[Reply]

azie,

memang sedap rupanya keropok nangka ni, ni kali pertama makan tapi tak rasi pulak

sukun pun akak suka

ibuintan berkata...[Reply]

Sal,

mungkin lah , mungkin ada perasa yang tidak sesuai dengan perut ni

ibuintan berkata...[Reply]

kakcik,

tahannya iman.. saya kalau yg suka sangat tu tak tahan godaan, tak banyak sikit nak jugak rasa

ibuintan berkata...[Reply]

kaklong,

berangin jugak yo

rugi kan, dah kono berpantang

ibuintan berkata...[Reply]

mualaikumslam Cikgu AH,

saya pun pertama kali makan nangka kering ni, beli di Mersing

sedap dan ranggup

strawberi kering dah selalu makan, okey je

ibuintan berkata...[Reply]

nurkass,

nangka fresh memang sedap.. baunya yang harum tu lagi menyelerakan.. kan

dapat lak nangka madu.. lagi best

ibuintan berkata...[Reply]

mualaikumsalam Shah,

ibu semua suka.. cempedak juga kesukaan, goreng cempedak pun sodap

selalu makan yg fresh tak pula berangin, yg ni je kurang rasi

ibuintan berkata...[Reply]

kakzakie,

saya memang ada tea halia, selalu minum untuk membuang angin dalam badan

bila dah sendawa dan buang angin, memang lega rasanya, senak perut pun hilang

ibuintan berkata...[Reply]

kakerna,

saya pun okey lagi makan nangka fresh tu.. kalau makan masa perut kosong memanglah meragam perut

ibuintan berkata...[Reply]

DZ,

arwah mak memang guna selalu peribahasa tu

akak pun baru jumpa nangka kering ni

ibuintan berkata...[Reply]

sasa,

hai muda lagi.. takkan dah ada yang pantang makan

makan banyak sangat kot, tu yang sakit perut

ibuintan berkata...[Reply]

mualaikumsalam Ummu,

wah ngidam makan nangka ye.. nasib baik tak ngidamkan nangka sultan


akak jumpa nangka kering ni pun di Mersing

ckLah berkata...[Reply]

Masa makan sedap berangin. lepas tu naik angin dalam perut ya..hehehe

ibuintan berkata...[Reply]

cklah,

angin naik ke kepala gak, berpinau rasanya

padan ngan muka kan , ikut selera

IMANSHAH berkata...[Reply]

ada ek yg segera ni?? xpernah jumpa..saya pun memang peminat nangka