Followers

Jumaat, 22 April 2011

Ke mana perginya air laut itu?

Salam pagi Jumaat, semoga sahabat ceria dan gembira. 




Pertama kali sampai ke Pantai Tenglu Laut, Mersing, hairan sungguh melihat air laut yang surut nun jauh ke tengah laut.



Air laut hanya terdapat di sekitar pulau itu saja.  Rasanya seperti boleh berjalan kaki saja ke pulau itu.

Lantas menggemukakan soalan kepada Zulkifli, pemuda kelahiran Air Papan, Mersing.






Sehari sebelum kami ke pantai itu, Zulkifli menulis satu entri yang menarik tentang kejadian pelik atau lucu yang terjadi di kawasan pantai itu.  Sila ke sini.

Ke mana perginya air laut itu?  Semuanya atas kuasaNya.


54 ulasan:

Yan berkata...[Reply]

saya org johor, tp tak pernah sampai mersing.

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...[Reply]

Jangankan Mersing kak, Tanjung Ipoh pun dah berbelas tahun saya tak sampai...


;0(

Cik Ina minat Do do Cheng berkata...[Reply]

Besarnya kekuasaan Allah SWT. kalau dia kata jadi cam tu, jadilah. Rezeki buat penduduk kampung kalau surut cam tu.

sal berkata...[Reply]

subahanaAllah....

tapi apabila surut..ada pula cerita lain ye..

anie,Nagoya berkata...[Reply]

betul ibuintan.

kita penah g mersing sekali.umah atuk sedara.umah atuk dekat gan pantai.masa ptg g jln2.sggh terkejut.cuba jln,tp takut tanah laut tu lembut.tp memang suka pemandangan tu.berhajat nak byk anak2 n hb ke citu.tenang n aman dgn suasana kg.

Pn Kartini berkata...[Reply]

Assalamualaikum my dear ibuintan:)

Segala yang berlaku atas keizinanNya jua..kalau di pandangan mata kasar..memang satu keajaiban bila laut yang biasa luas terbentang..hampir menjadi daratan kan...

ibuintan berkata...[Reply]

Yan,

kena sampai sekali ke sana

Johor tang mana tu?

ibuintan berkata...[Reply]

Reen,

datanglah dah tak jauh pun, jalan dah lurus

ibuintan berkata...[Reply]

Cik Ina,

memang semuanya dengan kuasaNya, rasa takjub sangat

ibuintan berkata...[Reply]

Sal,

tu lah, macam lawak pulak ceritanya kan.. wallahhuaklam

ibuintan berkata...[Reply]

anie,

akak pun takut tanahnya lembut, tapi setakat yang akak sampai hampir ke tengah, tanah/pasirnya tidak jerlus tapi tak berani lama-lama di situ

memang cantik tempatnya

ibuintan berkata...[Reply]

Mualaikumsalam Dear Tinie,

memang keajaiban terutama buat akak yang pertama kali melihatnya, seolah2 laut kering... jauh sangat airnya ke tengah, selalu ke pantai lain kalau air surut pun air masih di gigi pantai lagi

duduk di pantai tapi tak dengar pun deruan ombak

S..U..D..@..I..S berkata...[Reply]

subhanallah
sungguh luas dan maha kaya ,maha segalanya..

moga kita mendapat info dari kejadian

zulkifli berkata...[Reply]

eh, x sangka ibuintan link kan artikel psl tu kt sini. trimas2. hehe. em, pasal kejadian pelik tu, mak sy ckp sblm ni pnah blaku (masuk nk dah 3 kali kot). mgkn pulau tu bpenunggu. wallahu a'lam.

masa mak sy muda2 dlu, dia slalu jln kaki g pulau tu dgn kwn2. tp skg ni org x brani nk g sbb paras air laut dah naik, jdi tanah dah lmbut. x mcm 30 thn yg lps.

kak long berkata...[Reply]

ado sepupu tinggal kek mersing..lom ponah sampai rumah eh....tapi cuak nengok air laut tu...sekali2 macam nk berlaku sunami...kan sebolom terjadi, air laut surut cam tu....

Kakzakie berkata...[Reply]

Itulah kekuasaan Allah yg menjadikan semesta alam ini. Kejadian seperti itu juga memberi penduduk sekitar menambah kewangan mereka.

Cantik gambar yg dipapar....

Zul berkata...[Reply]

saya penah jalan samapi ke pulau itu, dekat je, tp sgt bahaya, takot air pasang tiba2, lepas balik je dr pulau, kena marah ngan org tua, sebab takot lemas

ahmad humairi berkata...[Reply]

Assalamualaikum,

...jadi tak hairanlah kan cerita laut terbelah tu...subhanallah!

sahromnasrudin berkata...[Reply]

assalamualaikum ibu...

bahaya juga..takut air pasang dgn pantas, tak sempat nak ke semenanjung..nnti ibu terdampar plak disitu ....

nurkass berkata...[Reply]

takutnya tgk laut..
tak taulah..fobia rasanya..
walaupun tgk gambar je tapi rasa mcm dipanggil2 plak..haihhh..

Yunus Badawi berkata...[Reply]

Itulah kekuasaan Allah. Air laut yg banyak tu pun boleh surut sampai nampak pasir.

ibuintan tak cari kepah juga ke kat situ?

Zaitun berkata...[Reply]

kak Zai pun pernah kesana tapi dah lama.Cantik kan pemandangannya.

Daddy Ziyyad berkata...[Reply]

akak sampai pantai tu sekitar jam berapa? saya nak set time, mana tahu, ada rezki Insya Allah nak ke sini ambil gambar..

Saya dah baca link blog tu..hahaha..lori terkandas tengah laut..macam pasca-tsunami pulak.

Siti Nurhayati Dollah berkata...[Reply]

SubhanaAllah, kuasa Allah yang tak terjangkau fikiran kita :)

* Tapi pantai tu tetap cantik

kak Erna berkata...[Reply]

ibuintan, ye lah kan..kemana pergi nya air laut itu..
esemuanya kuasa tuhankan..

Nur Misnan berkata...[Reply]

SubhanAllah... besar ciptaan-Nya
terkagum dgn pantai yg cetek itu
balik kampung nak singgah sini
nak tengok dgn mata sendir...

Cik SHiNJU berkata...[Reply]

Subhanallah...
Jauhnya berpasir..smpai ke pulau tu yer..kalau air pasang mesti dalam air kat situ...

Abd Razak berkata...[Reply]

Assalamualaikum...

Indahnya ciptaan Allah SWT untuk kita berfikir akan kebesaran~Nya

IMANSHAH berkata...[Reply]

tergelak semalam ada budak pantun berpantun begini..tumbuh merimbun pohon lokan..ade ke pohon lokan??

Huhu saya tulis begini sebab nampak ada word kepah..lokan tu spesis kepah

ibuintan berkata...[Reply]

s.u.d @ i.s,

sesungguhnya Allah maha besar... hanya Dia yang tahu segala-galanya.. yang nyata dan yang ghaib

ibuintan berkata...[Reply]

Zul,

kebetulan ibu juga ke sana Ahad lepas, sempat snap beberapa keping pic..

memang cantek tempat tu.. dan ibu lagi terpegun bila nengok air lautnya memang jauh ke tengah, tak dengar pun bunyi ombak

nasib baik ibu tak berjalan jauh ke tengah... ada juga rasa takut /.. takut air pasang tiba-tiba

ibuintan berkata...[Reply]

kak long,

tak tau lah samada selalu macam tu ataupun sesekali

ibuintan berkata...[Reply]

kakzakie..

memang semuanya atas kekuasaanNya... Maha Besar Dia

ibuintan berkata...[Reply]

Zul,

orang sana juga ke!

tu lah ibu tak berani ke tengah sangat , takut airnya pasang dengan tiba2 tapi memang nampak macam dekat sangat pulau tu

ibuintan berkata...[Reply]

cikgu AH,


memang semuanya atas kuasaNya

ibuintan berkata...[Reply]

mualaikumaslam shah,

tak berani ibu nak sampai ke pulau tu...

tu pengalaman pertama sampai ke pantai tu, selalu hanya ke [pantai di kuala sg Mersing tu saja

ibuintan berkata...[Reply]

YB,

tak tahu mencari kepah pun... saja2 singgah sana sebab sampai awal

ibuintan berkata...[Reply]

kakzai,

memang cantik tempat tu... pantainya pun bersih sebab orang tak ada berkelah di sana

ibuintan berkata...[Reply]

nurkass,

heii... sapa yang panggil tu..

kalau pergi sana baik2 tau, zul kata pulau tu mungkin ada penunggu


nanti dipanggilnya pula

ibuintan berkata...[Reply]

DZ,

akak sampai sana lebih kurang pukul dua dan duduk berehat di tepi pantai tu hingga pukul empat petang


kalau nak info lebih lanjut tentang masa air pasang dan surut , boleh tanya Zulkifli yng linknya akak beri tu... dia tinggal sana

ibuintan berkata...[Reply]

Yati,


pantai nya memang cantik, pasirnya bersih dan tak berlumpur...kalau berani boleh berjalan jauh ke tengah lagi

ibuintan berkata...[Reply]

kak erna,

tu soalan budak2 je kan... kalau difikir memang camtu, ke mana perginya air laut tu...

selalu tengok air laut surut tapi masih tak jauh dari pantai

ibuintan berkata...[Reply]

Nur,

kampung kat mana?

cubalah singgah juga, ..

ibuintan berkata...[Reply]

Cik Shinju,

taklah sampai ke pulau tapi dah hampir dengan pulau... macam boleh berjalan kaki ke pulau tu...

kami tak berani jalan jauh ke tengah sebab takut tanahnya mendap

ibuintan berkata...[Reply]

mualaikumsalam Ustaz,

sememngnya betul ustaz.. untuk kita menilai dan menghargai kebesaranNya

ibuintan berkata...[Reply]

Iman,


bebudak sekarang memang camtu.. janji hujungnya bunyi sama... belasah je


lokan dan kepah... mana sedap?

republik n9 berkata...[Reply]

subhanallah :)

Mohamad berkata...[Reply]

Ada seorang sahabat, menikmati keindahan alam begini di Pantai Mukah.. tiba2 tertidur. Bila sedar, terkejut besar kereta sudah di kelilingi air...

Hebatnya ciptaan Allah SWT..

cikceriacorner berkata...[Reply]

kuasa Allah kan kak

zul permatang badak berkata...[Reply]

siapakah dihujung sana.....
sayupnya tidak terkira......

mamawana berkata...[Reply]

Assalam all,

Pelikkan....kalu dah biasa cam tu orait laa... takut gak tengah algalelageja menari2 bercanda di tepian pantai tetiba ombak bosar torjah...

inahar ali berkata...[Reply]

salam ibuintan..tenglu laut mersing nih kampung saya tau..tp dh lama x balik..alahai rindunye!!

Insan Marhaen berkata...[Reply]

hati-hati ya.. takut nanti bila dia datang balik..ksstt.. tak sempat lari.

minta dijauhkan..

Citarasa Rinduan berkata...[Reply]

selamat malam ibu intan...
wah............. happy bila ibuintan selalu ke mersing...
rasa seperti ayu kesana sbb dah lama tak ke mersing..


rindu