Followers

Sabtu, 18 Jun 2011

Main teka-teka.

 Dua hari yang sunyi dan sepi, blog juga kesepian.  Sibuk sejak semalam. Semalam emak saudara  telah kembali ke rahmatullah.  Urusan pengebumian selesai menjelang pukul tiga petang,  petangnya pula bergotong royong memasak untuk kenduri tahlil sebelah malamnya. Malam ni begitu juga, kenduri lagi.

Semasa di tanah perkuburan semalam, ramai yang terpikat dan tertarik dengan kelibat buah ini. Terjuntai beberapa biji di rantingnya yang rendah dan boleh dicapai  tangan.  Ramai yang tidak kenal akan buah ini rupanya.  Anak-anak kelahiran kampung pun ada yang tidak kenal apatah lagi anak cucu dan sedara mara yang datang dari bandar.  Bermacam-macam soalan yang mereka ajukan....



'green apple' kata seorang anak sedara kepada 'mummy'nya... pun tak pernah nengok buah ni!


Rakan semua cam mana... kenal tak buah ni??






31 ulasan:

Citarasa Rinduan berkata...[Reply]

ibu intan.. selamat malam.. sebelum terlelap..
singgah sini sekejap

petang tadi ayu pun rewang... best dan menyeronokkan

****
nak jawap.. ayu tak tahu,, adakah itu jambu batu??

nak tau jawapannya...

IMANSHAH berkata...[Reply]

buat pioh..hehe

tak kot

Amie berkata...[Reply]

assalam ibu intan,
amie tahu tu... buah getah hehee... mesti betul punya... ada hadiah tak?

ibundo berkata...[Reply]

ontah. lamo bona ningga an kampung hehe. Buleh pakai tak alasan tu.

nurkass berkata...[Reply]

innalillah..
semoga rohnya dicucuri rahmat..

sekali pandang macam buah jambu batu yg takde biji tu

dua kali pandang mcm buah yg tak boleh mkn tu..pokok dia besar juga..tapi tak tau nama buah tu..hehe

kaklong berkata...[Reply]

kak..kak..kak...!
(sambil angkek tangan!)

kaklong tau kaklong tau...!!!

buah gotah..!!!


tengok tang daun ea dah agak dah!!!

eheheheh!!!

Acik Erna berkata...[Reply]

ibuintan..al fatihah..buat yang telah pergi.
boto lah kato kak long tu.buah gotah..

kakcik berkata...[Reply]

Bukankah itu buah dari pokok getah? :)

sayangsayangibu berkata...[Reply]

salam takziah buat keluarga arwah

sya dah agak mesti buah gotah

F.I.V.E pdo semua yg jawab samo (,")

Kakzakie berkata...[Reply]

Dengan kakak tak boleh kelentong lagi. Confirm yg ini buah pokok getah yg org dok toreh selalu. Bila dah tua ia akan lekang dan keluarlah bijinya. Anak kakak balik kg selalu kutip bijinya buat main.

Masa anak-anak dulu gosok kat simin kemudian lekapkan ke tangan kawan. Hahaha.... panas!!

sal berkata...[Reply]

sejujurnya GREEN apple tu,sya jarang tengok apatah lagi menjamahnya..

tentu sedap yee

ibuintan berkata...[Reply]

ayu... selamat petang

akak baru balik dari sekolah ada khemah ibadah, bertugas pagi ni

jambu batu... salah

ibuintan berkata...[Reply]

Iman.. buah pioh tu buah apa pulak?

ibuintan berkata...[Reply]

hahaha... main teka je takde hadiah

ha ni mesti asal kg ni... tau pulak

ibuintan berkata...[Reply]

ibundo,

alasan yg tak buleh pakai... copek lupo diri la tu.... hahahaha jangan marah ghurau yo!!

ibuintan berkata...[Reply]

Kass,

buah apo, pokok apo yg bosar tu?

ibuintan berkata...[Reply]

yea..yea... kaklong pandai..

yo la, kaklong kan duk felda, pokok ni banyak kan kek felda... kok kaklong tak konal memang nak kono ghotan

ibuintan berkata...[Reply]

wah ..kakerna pun konal la buah ni..

maso kekocik dulu ado uwan yg pandai masak buah ni jadi lempeng

ibuintan berkata...[Reply]

Yes..... kakcik betul la tu

memanglah kakcik wajib kenal, pokok getah ni kan mula2 di bawa ke Kuala Kangsar, pokok yang tertuanya ada di kuala tu

saya pernah bergambar di bawah pokok getah tu... hahaha kelakar sedangkan kat belakang rumah banyak pokok getah

ibuintan berkata...[Reply]

sya,

pandai pun... maaf yo adiah takdo

take five yo la

ibuintan berkata...[Reply]

laaaaaaa... kakzakie, sama game kita masa kecik2 ye

tapi anak2 sekarang dah tak main benda-benda camtu

ibuintan berkata...[Reply]

Sal.... buah getah tu

masa muda macam ni monyet saja yg makan, banyak getahnya

dedulu ada orang tua2 yang pandai memasak buah ni, ada yang menyagatnya untuk mendapatkan santannya, makan macam tu saja tak pernah orang buat kot

Zaitun berkata...[Reply]

Al-Fatihah buat mak saudara ibuintan.

Kak Zai rasa buah pokok getah kalau tak silaplah.

Cik Ina Do do Cheng berkata...[Reply]

cik ina tak pernah nengok buah ni. cam epal ngan pear pun ada.

Al Fatihah tuk mak saudara ibu ye. semoga arwah ditempatkan dikalangan orang-orang beriman.Amin.

S..U..D..@..I..S berkata...[Reply]

dari jauh cam buah jambu..
kalu tgk pokok rasanya tahu lah buah apa...

IMANSHAH berkata...[Reply]

buah pioh tu lebih kurang macam nilah, kulit keras isi kuning

ibuintan berkata...[Reply]

terima kasih kakzai... betul la tu.. buah getah

kenal pun kakzai

ibuintan berkata...[Reply]

Cik ina,

amin... terima kasih atas doanya

tu buah getah lah cik ina, buah yg masih muda kalau dah masak ianya akan pecah

ibuintan berkata...[Reply]

S.U...

tu buah getah, yang pokoknya ditoreh untuk mendapatkan susu getahnya

ibuintan berkata...[Reply]

iman...

buah pioh tu mungkin orang sini panggil buah sentol tu kot!! sebab kulitnya keras dan tebal dan isinya warna kuning cair...mungkin la

Jaja berkata...[Reply]

@IMANSHAH

rupanya ada jugak orang tahu buah pioh ni. Cuma saya ingat2 lupa buah ni. Saya duduk terengganu, memang panggil buah pioh. cuma dalam bahasa standard tak tahu. dan yang pasti kat gambar ni bukan buah pioh.