Followers

Rabu, 2 Januari 2013

Alhamdulillah... makin bertambah, makin berkurang


Hari pertama yang berjalan lancar, tiada adengan sinetron kali ni.  Semuanya hepi datang ke sekolah.  Harap berterusan begitu.  Selalunya hari pertama persekolahan mesti ada sorang dua yang menangis meratap dan bermuram durja.  Kali ni semua ceria hatta anak  orang jauh dari pendalaman pun takde masalah. Tahun ni ada enam orang anak Asli dalam kelas ni, hari pertama je dah berkawan macam dah kenal lama. Tu la bestnya jadi bebudak... trus jadi kawan.


 Tulis tulis conteng conteng je dulu.... ckgunya sibuk keluar masuk je hari ni

  

Suka dengan situasi begini... relaak dan santai, macam di rumah sendiri






Enam budak Asli dua Melayu .... Amin


 Sorang  ibu yang risau takut anaknya tak makan, sanggup tunggu di kantin sampai waktu rehat.  Biasanya pukul sembilan je masing-masing dah bising lapar,, asyik la tanya bila nak rehat, dah makan lak asyik tanya ....bila nak balik ... tu lah dua soalan yang akan tinggi rankingnya untuk sebulan ni



2hb bersamaan hari pertama mereka bersama cikgunya,  adalah juga hari cikgu mereka  mula mengenal dunia fana ini... maknanya tahun baru baru menginjak dua hari maka umur cikgunya makin panjang dan masanya makin singkat.  Sempena itu juga anak-anak manis ni dijamu dengan nasi ayam ala kadar je.. sebab hari pertama hanya ini yang terjual di kantin.  Dan yang syahdunya selepas doa makan.... dalam nada berlagu  'jemput makan cikgu., trima kasih cikgu, Allah berkatilah hidup cikgu ' doa yang biasa mereka lafazkan semasa di Pra Sekolah .. sebak rasanya


Amin... moga Allah merahmati dan memberkati hidup kita semua.



20 ulasan:

inazamri berkata...[Reply]

saya yg baca tetiba rasa sebak lak dgn doa yg dilafazkan tu terasa keikhlasannya

Yunus Badawi berkata...[Reply]

Saya pun ikut sebak juga membaca para terakhir tu.

Jasamu para cikgu sentiasa ku kenang.

ps - Cantik bilik darjah ada jubin lantai.

Hu Zakaria berkata...[Reply]

Sebak melihat anak-anak yang baru bersekolah. Tanpa kita sedari, tetiba anak-anak kita dah minta izin..keluar makan dengan rakan-rakan tanpa perlu kita disisi. Beberapa tahun kemudian...tanpa kita sedari, mereka telahpun dewasa...dan mengiringi kita pula...!

Daddy Ziyyad berkata...[Reply]

Amboi..siap berbaring lagi atas lantai..hihihih..takpa lah...santai..

Ada ke anak murid yg albino? Saya nampak macam budak perempuan yg bertudung no 4 dari kanan(gambar 1st) tu, macam pesakit albino..

Memang semua sekolah sekarang ada buat program 'Pra Sekolah" ya IbuIntan?

Amy Sinar Raudah berkata...[Reply]

kata2 ikhlas yang keluar dari mulut mereka..tersentuh rasa.

citarasa rinduan berkata...[Reply]

amin.....

mudahan.. ayu pun terasa sebak..

budak2 asli mmg santai2 kan.. pernah kwn btahu.. depa sanggup xpakai kasut sek bila lalu kaki 5, risau kotor katanya

NzA berkata...[Reply]

moga juga mampu bersaing dgn anak2 di bandar...InsyaAllah..
Suka tgk keadaan kelas akak yg bersih n ceria...TAHNIAH utk cikgunya yg begitu perihatin....

sal berkata...[Reply]

cerianya murid2 ini di tahun baru..semangat cukup tinggi dengan serba serbinya baru..

YaYaNsMuM a.k.a YM berkata...[Reply]

Baiknye budak2 nie...beruntung cikgu punya anak2 murid sebaik diorang semua...:)

ibuintan berkata...[Reply]

@inazamri

anak2 kecik sentiasa ikhlas dengan perbuatan dan ucapan mereka... jujur dari hati

ibuintan berkata...[Reply]

@Yunus Badawi

memang sebak YB... ikhlas doa mereka

sebab berjubin tu budak2 suka golek gelantang sambil buat keje... kelas pun nampak bersih

ibuintan berkata...[Reply]

@Hu Zakaria


cepat masa berlalu tanpa kita sedar mereka makin besar dan kita makin tua...

ibuintan berkata...[Reply]

@Daddy Ziyyad

Ye doc... ada sorang yang albino, dia dan adiknya albino dalam keluarganya tp kakaknya normal.. dapat gen sebelah ibunya mungkin

kesian tu doc... penglihatannya kurang jelas tp dia murid yg pandai

ibuintan berkata...[Reply]

@Amy Sinar Raudah


betul amy... seikhlas hati mereka, tanpa selindung dan pura2

ibuintan berkata...[Reply]

@citarasa rinduan


walaupun mereka bdk Asli tp hafal doa makan dan belajar... mereka turut serta berdoa, moga Allah beri mereka petunjuk dan hidayah suatu hari nanti

ibuintan berkata...[Reply]

@NzA


insya Allah ... harapnya mereka juga berjaya bila besar nanti

tq Nza... akak memang suka menghias kelas dr dulu, senang hati mengajar bila kelas ceria dan bersih

ibuintan berkata...[Reply]

@sal

ye semuanya ceria... tak ada yg meragam dan menangis, semua seronok dan mesra sesama sendiri

ibuintan berkata...[Reply]

@YaYaNsMuM a.k.a YM


harapnya begitu lah... mendengar kata dan baiknya berterusan

Nora Karim berkata...[Reply]

alah... sebak juga baca ayat akhir tu... moga Allah berkati juga cikgu2 saya yang telah mendidik saya dulu... Amin...

myfreeminded berkata...[Reply]

Tak terlewat gi kan ucap selamat buat ibuintan, moga senantiasa sihat dan dilimpahi rahmat Allah. Hari tu duk tunggu Haziq dalam kelas pra, tengok cara cikgu dia handle budak2 yang menangis buat saya terkedu, hebatnya guru2 yang mengajar budak2 kecil ni. Saya hanya berpengalaman mengajar budak sekolah menengah, so suasananya lain sikit.