Followers

Selasa, 16 Ogos 2011

Rindu yang belum terlerai.


Cempedak goreng... kegemaran Intan.  Sebelum berbuka petang tadi, ibuintan goreng cempedak.  Buah cempedak di luar pagar  telah pun masak, semalam petik tiga biji. Sebiji di beri kepada kakak sedara sebelah rumah.  Harum semerbak semasa ianya digoreng, ibuintan goreng pada pukul 7 supaya semasa berbuka ianya masih panas dan garing.

"Ibu, kakak suka kan  cempedak goreng ni" kata Azim.

Ibuintan buat dengar tak dengar saja tanpa memberi jawapan.  Hati terus jadi sebak dan sayu, bercampur rindu yang teramat buat Intan.  Terbayang betapa gembira dan sukanya setiap kali dia makan cempedak goreng.  Hilang kata-kata, malah selera juga.  hati seorang ibu ini menjadi amat sebak.  Walaupun hanya makanan yang biasa-biasa saja, namun amat terkilan Intan tak merasainya sama... dalam sebak sambil menyuap makanan, akhirnya airmata seorang ibu ini tumpah juga... rindunya pada si puteri yang seorang ini, pertama kali berpuasa tanpa kehadirannya bersama.  Kami hanya dapat berpuasa dan berbuka bersama pada puasa hari pertama saja.


Sehingga habis waktu makan, namun sebiji pun tak terjamah dan tertelan dek  tekak ni, hiba rasanya bila mengenangkannya.  Perasaan sayu yang ditahan setiap kali tibanya waktu berbuka selama dua minggu ini, tertewas juga akhirnya.  Setiap kali berkumandang Azan Maghrib,  mesti terbayang kan keadaannya yang berbuka hanya bersama-sama rakan di asrama.  Bagaimanakah keadaannya di sana?


                                  Tak sabarnya ibu menanti kepulangan mu.... sayang!!











32 ulasan:

Zul berkata...[Reply]

salam ibuintan,
sama macam mak saya, puasa lepas adik saya xdpt buka rumah, sebab pertama kali dok asrama (unisel), mak saya time makan nagis2, lagi2 tu masak nasi lemak, makan faverot dia, belom lagi adik pompuan bongsu masok asrama lagi, baca blog ibuintan ni, terubat rindu pada mak, thank u! sedap cempedak goreng!

Yan berkata...[Reply]

sabar ibuintan. pengorbanan dei kejayaannya.

sal berkata...[Reply]

memang hati seorg ibu sentiasa terkenang2 anaknya yg jauh..

sehinggakan hati terusik dan berkocak di meja makan krn teringat si anak makan apa..laparkah dia..semua bermain di minda..jujur,sya juga merasakan begitu..

bersabarlah kita..
alhamdulilah kalau di sana si anak sudah boleh menyesuaikan diri dan pandai berdikari..

Amie berkata...[Reply]

aduh! coretan Ibu Intan amat menyentuh hati.... sabarlah ye, lepaskan dia seketika untuk belajar hidup berdikari...

Citarasa Rinduan berkata...[Reply]

saat ini ayu dapatkan kepedihan dan kesedihan hati ibuintan..
doakan y terbaik ibu..

ayu sejak bergelar isteri.. tahun nie belum ada kesempatan nak berbuka mahupun jenguk ibu dikampung, bila ada tggjwb.. menjaga suami dan ibu mertua..
lagilah besar dugaan ayu sebagai perempuan....

semoga intan baik2 disana ya....

kaklong berkata...[Reply]

begitulah hati seorang ibu...!











tapi kak,kek sini byk yo orang jual cempodak goreng!..nak boli raso mcm tak berbaloi yo..sekotol limo pusen..
tolan air liur yo lah...best ea ado pokok cempodak sdri..!

sahromnasrudin berkata...[Reply]

assalamualaikum ibu...

sabar ibu...lagi seminggu intan pasti kan mendakap ibu di kuala pilah nanti ya

Pn Kartini berkata...[Reply]

Assalamulaikum IbuIntan:)

Assalamualaikum IbuIntan:)

Sabar kak..jangan sedih yaa..
InsyaAllah..anakanda Intan di sana baik2 dengan temannya..:)Jangan susah hati yaa kak..

kakngah berkata...[Reply]

kak..
pernah makan jeruk kulit cempedak tak?? makanan org banjar.
mandai namo eh..
bukan momandai-mandai yo...
:P

hanez berkata...[Reply]

salam, my feberet tu..

IMANSHAH berkata...[Reply]

kat Ipoh 6 biji 2 hinggit kak

al-lavendari berkata...[Reply]

saya pun terbau-bau bila nengok gambarnya.

anak yang tak ada di sebut2, anak disekeliling tak kecik hati ke ?

aku HIV positif berkata...[Reply]

sabarlah ibu,
itulah hakikat hidup, suatu masa kita hanya kembali sendiri.

p/s- teringat semasa anak sulong masuk asrama dulu. 6 bulan saya terpaksa tidur di katil beliau. kalau tak, tak dapat tidur, hehehe...

hani@debumelukut berkata...[Reply]

sabar lah, untuk kebaikan dia kita berkorban rasa..saya pun melalui detik2 rindu hati seorang ibu bila berjauhan dgn anak2..demi masa depan mereka, kita rela kan?

ibuintan berkata...[Reply]

Zul... festime berjauhan time puasa ni tu yg sedih semacam setiap kali berbuka

ibuintan berkata...[Reply]

yan... memang sedang berkorban perasaan sekarang ni

ibuintan berkata...[Reply]

Sal.. saat berbuka yg menguji sangat, berbagai perasaan yg datang, padahal dia baik saja di sana

ibuintan berkata...[Reply]

Amie... memang demi masa depannya yg masih panjang, memang terpaksa merelakannya

tapi hati ibu tetap terusik juga

ibuintan berkata...[Reply]

Ayu.. sabar juga buat Ayu, kita masing2 ada tgjawab sendiri

moga Ayu berpeluang juga berbuka bersama keluarga Ayu semasa puasa ini

sama2lah kita bersabar

ibuintan berkata...[Reply]

kaklong... pokok ea ado sobatang yo, dopan rumah tu.. taklah lebat buahnya

orang kato berobut jugaklah ngan koro, nak ghaso tu leh la

ibuintan berkata...[Reply]

mualaikumsalam Shah... tetap tak sabar nak nunggu Jumaat depan,

ye akan di tunggu di kuala Pilah saja

ibuintan berkata...[Reply]

mualaikumsalam Tinie... Intan memang telepon setiap hari, cuma sedih saja setiap kali berbuka


terbayang makanannya, maklumlah makanan asrama

ibuintan berkata...[Reply]

kakngah... tak ponah lak donga, selalu buang yo kulit ea tu

ibuintan berkata...[Reply]

assalam Hanez... ye akak pun suka, manis dan wangi

ibuintan berkata...[Reply]

Iman... kat sini pun sama juga, kalau ulasnya besar 5 biji dua ringgit

ibuintan berkata...[Reply]

PakNgah... anak yang depan mata pun menyebut2 juga, mereka juga terasa kelainannya


mereka tak kecik ati, sebab dulu masa Along di asrama ibunya ini camtu juga,, kasih sayangnya tetap sama

ibuintan berkata...[Reply]

AHP... enam bulan lagi lah hebat tu, kalau tidak bulan puasa takde lah rasa sangat ketiadaannya

sayu nya muncul bila time berbuka saja, terutama kalau makanan itu kegemarannya

ibuintan berkata...[Reply]

hani... setiap ibu pasti melaluinya kan...

ye, demi masa depannya juga

Zaitun berkata...[Reply]

Hati seorang ibu mana mungkin lupa dengan makanan kegemaran anak2.Tambah pula hanya dia seorang aje anak perempuan bertambahlah sayangnya.

Banyak bersabar insyaAllah bila habis pengajiannya dia akan kembali pada keluarganya.

Alin Marlini berkata...[Reply]

sabar ye ibu..nanti kakak pulang...

sayangsayangibu berkata...[Reply]

kak, anak dara sya yg berdua tu pun suka cempedak goreng sekilo rm4 ringgit, beli sebiji berbuka dan sahur boleh dapat.

sabar ye anak dara tu balik hujung minggu depan kan?

sayangsayangibu berkata...[Reply]

kak, anak dara sya yg berdua tu pun suka cempedak goreng sekilo rm4 ringgit, beli sebiji berbuka dan sahur boleh dapat.

sabar ye anak dara tu balik hujung minggu depan kan?