Followers

Rabu, 3 Ogos 2011

Bukan Jawa berbuka dengan nasi tradisi Jawa.


Jangan marah, ni edisi menunjuk Nasi Ambeng tapi versi beli.

Nasi ambeng ni dibeli di Bazar Ramadhan Mersing semalam untuk bekalan berbuka puasa.

Abahintan beli yang  lauk utamanya  ayam masak merah sementara untuk ibuintan ayam masak 'lada hitam'.

Lauk yang lainnya sama iaitu sambal goreng tempe, goreng sayur kacang panjang, serunding kelapa, sekor ikan masin bulu ayam, serta mehoon goreng.

Kami berbuka puasa di salah satu hentian kecil di laluan Muadzam - Bahau berhampiran Keratong, Pahang.

Berbuka dengan air kosong dan  nasi ambeng.....

Bolehlah.... komen abahintan yang festime makan nasi ambeng ni, tapi  dia rasa pelik sebab ada mehoon goreng sekali..... dan abahintan tolak me hoon goreng tu ke dalam bekas ibuintan.

Dan kedua-dua bekas akhirnya kosong tinggal tulang ayam saja.

Alhamdulillah.....

selamat sampai di rumah semula  sebelum pukul sepuluh malam.






 




30 ulasan:

Kakzakie berkata...[Reply]

Kalau ikut lauk nasi ambeng yg sebenar banyak lagi ibuintan. Mesti ada serunding kelapa, ada ikan masin, ada terung masak kicap, paceri nenas, sayur campur. Tapi sekarang kebanyakkannya cuma ada ayam, ikan masin, sayur campur dan meehoon saja kan...

Daddy Ziyyad berkata...[Reply]

Sodap nyooo!!

Ekceli yg betul mana satu?

-Nasi Ambang

atau

-Nasi Ambeng

sayangsayangibu berkata...[Reply]

kak nasi ambeng tu memang sodap tu....

Zul berkata...[Reply]

selamat berpuasa, sedap nampak tu, terliur je dari jauh,uhuh

ibuintan berkata...[Reply]

kakzakie,

ni sebab beli namun berbaloi juga dengan RM4 tu... siap lauk dan sayurnya sekali


kalau yang dalam dulang tu memang lagi meriahkan kakzakie

kat tempat saya tak jumpa nasi ni...

ibuintan berkata...[Reply]

doc DZZ,

nasi ambang (ditulis) nasi ambeng (disebut)... betul ke?

tapi akak ..tulis dan sebut pun sama...hehehe

ibuintan berkata...[Reply]

sya,

bagi akak sedap, meriah dengan lauknya

kat kg akak tak jumpa nasi ni, tu bila jumpa semalam terus beli

ibuintan berkata...[Reply]

selamat berpuasa Zul,,

kenalah buat sendiri, belanja rakan-rakan


raya balik kg tak?

kakngah berkata...[Reply]

dulu masa keje, tetiap hari tapau nasi ambeng utk bfast. kengkadang forward ke lunch hihihi!!!

Zul berkata...[Reply]

x balik ah ibuintan, cuti seminggu je, teket mahal,heheh

sahromnasrudin berkata...[Reply]

assalamualaikum ibu, nasi ambeng memang ada meehon goreng..ahh, rindu nak pekena nasi ambeng.. minggu nie lik klang insyaAllah dpt rasa huhuuhhh

Amie berkata...[Reply]

nasi ambeng memang sedapkan! sayangnya sudah terlalu lama tak mencicipi resepi begini.... harap2 balik kg nanti adalah orang jual dipasar malam.... rindu banget!

sal berkata...[Reply]

sedapnya..selera tengok...
slmt berbuka puasa yee..

IMANSHAH berkata...[Reply]

Salam Ibu

Hari ni saya berbuka dengan nasi ayam je lah..sedap

insan_marhaen berkata...[Reply]

sesekali berbuka puasa di persisiran jalanraya, best juga. terasa ukhwah suami isteri..

kaklong berkata...[Reply]

dah lamo tak makan nasi ambeng!

NzA berkata...[Reply]

sedapkan nasi ambeng....mknan tradisi org Jawa..lagi sedap kalau dibungkus dlm daun pisang....

hi.hi.hi...kelakar lak abahintan..1st time ek abahintan makan nasi ambeng???

ibuintan berkata...[Reply]

kakngah... boleh lak foward ke lunch, mesti tapau banyak tu

ibuintan berkata...[Reply]

zul... takpe, sesekali beraya diperantauan

lagipun rakan2 ramai kan kat sana

sabarlah untuk tahun ni.... pengorbanan tu

ibuintan berkata...[Reply]

mualaikumsalam shah... ibu tahu tu tapi abahintan je yg tak pernah makan lagi, tu yg dia rasa pelik pulak

balik berbuka kat rumah mak ye, mesti mak Shah masak spesel nanti

ibuintan berkata...[Reply]

amie... rindu jugak ke?

balik kg nanti cari, skarang ni banyak tmt ada bazzar ramadhan.. mesti ada jual tu

kat tempat akak ni je takde org menjual

ibuintan berkata...[Reply]

Sal... lagilah biasa sangat kan

memang sedap makan pun kenyang sebab banyak

selamat berpuasa buat Sal n keluarga

ibuintan berkata...[Reply]

Iman... sama macam dua anak bujang ibu, kalau boleh hari2 nak nasi ayam je

ibuintan berkata...[Reply]

hahaha... betul tu IM, memang kat tepi jalanraya malah diterangi cahaya lampu jalan saja.... memang romantik skali

ibuintan berkata...[Reply]

kaklong... masak sendiri, pueh makan

tapi tak samo lak..kan

ibuintan berkata...[Reply]

nza... kalu dlam daun pisang lagi wangi, akak lagi suka camtu...spesel


abahintan lom pernah makan lagi tambahan pulak dia memang tak reti makan nasi dicampur banyak lauk... inikan pula makan sekali dengan mehoon, memang dia tak suka

Cik Ecah berkata...[Reply]

dah teringiin plak nasi ambeng nih....hikhikhik..

Kak Imun berkata...[Reply]

Salam, ibuintan. Wow..! Menyelerakan lah. Ooppss...kak terlebih suda. Tengoklah ayam masak merah tu..fuh...:D

Alin Marlini berkata...[Reply]

Kalau dtg Sg BUloh, Selangor..blh singgah Ijok..Nasi AMbeng kat situ memang terbaikkk!!!

azlina berkata...[Reply]

asmlkm kak nah..

nasi ambeng ni fav cek abang ina..org jawa ni mee atau meehon dlm nasi ambeng ni di bt mcm lauk juga di makan bersama nasi..