Followers

Jumaat, 16 September 2011

Airmata Berderai.


Hai, sedih  ke... ibuintan!!

Tak... tak sedih pun , suka sangat sebab ada sikembang ni.

                                     suka dengan bayang-bayangnya juga

Ayu jelita.. kan, walaupun bertanduk tiga.  Orkid ni koleksi terbaru yang baru dijumpai. Jumpa di nurseri bunga la.. Pujuk juga hati supaya bersabar... sabar tunggu hari gaji, poket dah kempis ni.  Tapi tak boleh, hati tetap kata nak jugak... hati kata lagi  ' nanti orang lain beli'.........melepas,   memang la kekadang bab orkid,.. hati dan poket sering kali tak sepakat,..  tu sebab tak berani nak singgah nurseri bunga sesuka hati.

Sebab orkid ke, airmata  jatuh berderai.  Taklah, tidak juga......  



Inilah 'Si Airmata Berderai'

Tak tahulah kenapa nama bunga ini airmata berderai..... tapi festime terpandang terus terpikat padanya.  Kelmarin  singgah di nurseri bunga, cadangan asal nak beli baja dan tanah hitam saja.  Namun bila dah sampai di nurseri itu, apalagi terus lekat mengadap bunga-bunga orkid dan bunga-bunga yang lain.  Leka dan ralit sungguh.

Kalaulah boleh dibeli semuanya yang pekenan di mata dan di hati.... ohhhhh alangkah bahagianya..  Tapi tak mampu den...  kalau PM beri bonus lima bulan gaji takpe juga,  Tambahan lepas raya poket dah kempis.   Dapat dua di atas pun dah kira bagus sangat.  Tu pun bak kata abahintan ' boleh beli 20kg beras siam'... tak kira nak jugak, bulan ni tak payah beli beras siam, beli beras  local je.....



Hehehe... tu sebab setiap kali ajak abahintan singgah nurseri bunga, dia mesti tak mahu.  Tak banyak sikit, duitnya mesti mengalir keluar.  Tapi yang bestnya, berita baiknya sejak akhir-akhir ni abahintan pun dah mula minat orkid juga.  Contohnya untuk projek di bawah:


                    abahintan yang bersemangat menebangkan sebatang pokok manggis yang telah mati.... trima kasih, bang... nanti carikan lagi ye.










33 ulasan:

azzey berkata...[Reply]

ni mmg peminat bunga2 ni ye..;)

Rozali berkata...[Reply]

Assalamualaikum Ibuintan

kena dgn pujuk rayu..
lentuk si abahintan...he he

Wassalam

IMANSHAH berkata...[Reply]

kalau dah nama wanita an..hu hu

Amie berkata...[Reply]

Assalam Ibu Intan,
Amie dulu ada 117 spesies orkid, akhirnya mati, tinggal pasu sebab tak dijaga (maid Xde), bunga airmata berderai tu wangi ke...

Abd Razak berkata...[Reply]

Assalamualaikum...

Itulah tandanya sayang..:)

Kunang-Kunang berkata...[Reply]

Assalamualaikum ibuintan,

Saya dah lama tak ke nursery orkid. Tinggal membela apa yang ada.

Bukan sebab apa, dah kurang tenaga nak membelainya.

Kalau ibuinta freen singgah blog orkid saya ni

lambaian orkid

Saya baru buat menggantikan yang lama.

NzA berkata...[Reply]

akak peminat orkid ye..sama dgn abah sy kt kg tu...ttp bunga2 orkid ni mmg cantik n tahan lama.

Tapi krn minat, pokai ke xpokai ke tetap beli.....sy pn dh xsabar tungguuuuuuuuuuuu gaji...he.he.he..

eelobor berkata...[Reply]

hahahaha....ada nama bunga cam gitu eh?

Acik Erna berkata...[Reply]

assalam ibuintan cantik bunga tu..akak minat tengok..tapi tak tanam..sebab tak de tempat pun nak letak..

ibuintan berkata...[Reply]

azzey.. komfom , orkid tentunya

ibuintan berkata...[Reply]

Mualaikumsalam Atuk,

hehehe... sesekali kena gak pujuk, kan, apa salahnya

ibuintan berkata...[Reply]

Iman... dah namanya wanita


kan wanita tu suka bunga... untuk terapi lah Iman, reles tensen

ibuintan berkata...[Reply]

Amie... ala sayangnya, kenapa tak jaga, rugi je


banyak dah modal keluar tu


bunga airmata berderai tu tak ada bau

ibuintan berkata...[Reply]

Mualaikumsalam Ustaz Razak...

betul...betul...betul, tanda sayang kan


ala kekadang je sanggup keluar duit tu....hehehe

ibuintan berkata...[Reply]

Mualaikumsalam Kak Ani KK,

mesti banyak koleksi akak kan, kalau dekat nak saja saya datang jenguk

yes... saya pasti datang, akak up-dated slalu ye

ibuintan berkata...[Reply]

Nza.... seminggu lagi tu, dah pokai jugak ni


kalau akak dapat jumpa abah Nza mesti best tu... leh jugak mintak sedekah sikit, tambah koleksi

ibuintan berkata...[Reply]

eelobor... tu la, ni pun festime akak jumpa di nerseri tu

cantik, berjuntaian bunganya tapi tak berbau

ibuintan berkata...[Reply]

kakErna... pokoknya kecik saja, saya tanam dalam pasu


suka sebab warna dan bentuknya... namanya pun unik

ahmad humairi berkata...[Reply]

takpe2, dwet abahintannye yang kuar....orkid-orkid itu semuanya menggoda..

kakngah berkata...[Reply]

kak.. jom ronder taman orkid KL.. lg rambang mato nengok orkid...
buleh boli gak..

yan berkata...[Reply]

sama saya gak kak. paling tidak beli tanah.hee

kaklong berkata...[Reply]

namo ea pun hobi..tak dapek..tak lolap tidor..heheheh!!

azi berkata...[Reply]

Salam Kenal...
Cantik2 bunga orkid tu...patutlah sayang nak dilepaskan..he..he..

p/s..saya dah folo Ibuintan...:)
harap sudi berkenal2 ye...

Pn Kartini berkata...[Reply]

Unik namanya..
Ingat tadi...betul2 ada insiden airmata berderai tuuu..heheh

Dr. Ben berkata...[Reply]

sihat bunga2 tu

azieazah berkata...[Reply]

ABAH INTAN dah tak koser nak gaduh dgn IBU INTAN ler tu...

ataupun tak koser dah nak tengok IBU INTAN majuk tarik muncung panjang.. hahahahaha lariiiiiii

maiyah berkata...[Reply]

assalam..

pncinta bunga ya.. sy cinta tgk je hehe :D

sal berkata...[Reply]

cantik2nya..

klu nak cepat dapat, pujuk rayu abang, tentu saja dapat sponser, ..untung2 terus je jadi hak milik..

klu dah jodo , xkan ke manalah pokok tu...insyaAllah..

Kakzakie berkata...[Reply]

Alahai ibuintan... kakak suka betul dgn bunga orkid yg bawah. Kakak tanam tak menjadilah. Dahlah ruang tanah sekangkang kera saja itulah selalu tak boleh cantik macam orkid ibuintan. Kena airtangan juga kata org. Bukan masak je ada airtangan tanam pokok pun sama tau...:)

MulutPayau berkata...[Reply]

Laaa...ingatkan kes apa airmata berderai..rupanya nama orkid....seronok tgk bunga orkid ..mmng cantik...

sahromnasrudin berkata...[Reply]

assalamualaikum ibu..

mmg ibu nie peminat orkid yg tulen la...

org kata peminat orkid nie hatinya lembut..mesti ibu sangat lembut orgnya....

Cik Ina Do Do Cheng berkata...[Reply]

buat suspen je , ingatkan menangis tadi. berderailah sangat ye nama bunga tu. rajinlah ibu intan tanam pokok bunga.

Amy Syaquena berkata...[Reply]

wanita x kan lari dari bunga2..