Followers

Sabtu, 7 Mei 2011

Rezeki.

                                 Gulai cendawan busut.


Joging pagi tadi tak sangka ternampak sekoloni cendawan busut.  Memutih di tepi tebing.  Dah rezeki agaknya.. sedangkan orang lain,  ramai yang dah naik dan turun bukit namun mereka tidak perasan.

Turun dari puncak pun masih tiada yang mencabutnya... memang rezeki.  Lalu ibuintan mencabutnya sendiri.  Bila dah mulakan baru orang lain perasan, sebab bukan hak sendiri ibuintan mengajak mereka mengutipnya sama.  Beberapa orang nyonnya pun turut serta...'wa.. mau beli banyak mahal loo" kata para nyonya itu. "haa... nyonya, ini free  saja.. ambil sendiri'... Yang lawaknya nyonya2 tu bukannya mencabut tapi  main patah saja. 


Haa... lagi satu...memang betul kata orang dulu-dulu, kalau nak tengok sapa tamak, masa jumpa cendawan ni lah.  Memang nampak ada yang tamak.  Macam ambik untuk makan sebulan.... agak-agaklah kan, kalau ibuintan nak tamak tadi, nak punya sendiri.... sah-sah tunggu semua orang dah habis balik, baru mulakan operasi mencabut.  Takyah tamak, rezeki percuma eloklah dikongsi bersama... kan.


Ibuintan ambil banyak ni saja...


                 Yang dapat dicabut... dari kepala ke ekor.  Betul ke!  Ada yang telah kembang dan ada juga yang masih menelur... sedap lagi yang masih belum kembang.



              Yang putus, di tengah jalan ekornya.  Tak pandai lagipun tanah keras sikit.  Orang tetua dulu-dulu semasa mencabutnya..... goyang-goyangkan baru ditarik, dah buat putus juga.




//cendawan busut tapi tak nampak pula busut di tempat tumbuhnya tadi.


Alhamdulillah..



12 ulasan:

Zaitun berkata...[Reply]

Sedapnya... fresh lagi.Kalau cendawan busut ni arwah mak kak Zai suka masak asam rebus,tak boleh lupa kesedapannya.

ahmad humairi berkata...[Reply]

Assalamualaikum,

Gulai lemak sayur cendawan,
Anak udang goreng berlada;
Kasih emak sepanjang jalan,
Sayang saudara sama berada.


Selama Hari Ibu buat ibuintan.
...ermmmm sedap cendawan tu. Rezeki joging pagi.

Abd Razak berkata...[Reply]

Assalamualaikum...

Wah banyaknya ibuintan dapat. Mesti sedap masakannya..:)

Acik Erna berkata...[Reply]

ibuintan..sedap tu..cendawan busut kalau dibaut rendang sedap kan..

Adinda Amy Sensei berkata...[Reply]

nampak sedap tuu.....hantarla sini semangkuk ibuintan...hehe

Arizakiah berkata...[Reply]

Orang tua-tua cakap kalau jumpa cendawan busut tandanya murah reaeki.
Bukannya murah... tapi free...

Yang belun kembang lagi sedap. rasanya manis...saya suka masak goreng kunyit je.....

Dah terliur nih....

kakngah berkata...[Reply]

tghr tadi g kenduri, nampak la ada org jual cendawan busut kt tepi jalan. dah terbayang buat tumis air pun dah sedap dah.. kekunun on d way balik baru nak beli.. sekali tu, jgnkan cendawan busut.. ngn meja & payungnya pun dah takde..
takde rezeki..
:(

ckLah berkata...[Reply]

Masa mengandung anak lelaki dulu teringin cendawan ni..tapi tak dapat.



nasib baik air liur anak tak meleleh...

sal berkata...[Reply]

nampak putih bersih setelah dibersihkan..
sedap masak lemak dan masak sup..
alhamdulillah..kenyang..

Citarasa Rinduan berkata...[Reply]

ayu tak pernah makan..

agak2 kalau lah dah start makan, sure ayu terus ketagih,,

mmg rezeki ibuintan...
siap dapat syer dgn teman2 jogging..

MulutPayau berkata...[Reply]

Saya memang suka cendawan...tergoda iman tgk masakan ibuintan tu...

Cik Ina minat Do do Cheng berkata...[Reply]

cendawan yang keluar dikala hujan. sedang eloklah ibu intan, baru nak naik tu.sodapnya buat gulai lomak.dapat goreng ikan masin plak.bertambah nasi.