Followers

Selasa, 5 Februari 2013

Tentang anak-anak istimewaku.

Alhamdulillah ...sakit pinggang ibuintan makin membaik.  Kalau semalam berjalan macam penguin, hari ni dah boleh berjalan macam biasa tapi sakitnya masih dirasai bila bangun dari duduk.  Syukur sangat tapi ibuintan masih bercuti lagi hari ni.  Tambah cuti sakit sehari lagi.  Pepagi lagi sudah ke klinik, ibuintan lebih awal sampai dari doktor.  Terpaksa pergi awal sebab dihantar oleh abahintan sebelum dia ke pejabat.  Nasib baik dapat nombor tiga, dalam sejam saja urusan pun selesai.


Di rumah tak mahu duduk lama-lama, doktor nasihatkan hari ni banyakkan buat pergerakkan.  Memang pun bila duduk lama sikit, bangun saja terasa sangat sakit, urat-urat menjadi tegang sangat.  Kena ejas dulu baik-baik baru boleh berjalan.  Namun syukur sangat... ianya tak berpanjangan.  Insya Allah esok akan kembali bertugas.  Risau memikirkan anak-anak murid tinggal lama tidak beribu.  Nanti banyak pula yang mereka ketinggallan. Rindu juga dengan keletah dan keriuhan mereka.






 Shahirah.... anak manis yang bijak dan peramah. Becok mulutnya berceloteh.  Pandai membaca dan tulisannya cantik dan kemas.  Sebagai   albino, Shahirah mempunyai masalah penglihatan.  Salah seorang anak-anak tahun satu yang manja. 

Indahnya menjadi guru tahun satu terutama guru kelas ialah masa yang banyak dan panjang dengan mereka, hubungan kami sangat rapat, mereka tidak segan silu bercerita tentang keluarga, malah selalunya berebut bercerita tanpa dipinta... awas kalau ada anak2 ditahun satu, simpan-simpan sikit rahsia daripada pengetahuan mereka takut nanti cerita rumahtangga sampai ke telinga cikgunya.  Telinga cikgu ni dah bermacam-macam cerita rumahtangga yang yang didengarinya, kekadang tak sanggup dengar pun ada. "Cikgu....cikgu....cikgu... malam tadi kannnnnnnn........." hahahaha .......sambung sendiri... PUN HADO! 

Moral of the storinya.... mereka bangga bercerita tentang keluarga mereka dengan cikgunya... tak kesah, asal ado crito.


Anak-anak yang lebih cakap dari buat kerja'

Anak-anak orang Asli yang hafal doa makan, doa sebelum belajar dan doa sebelum balik.  Pantang jumpa cikgu-cikgu beri salam dan berebut-rebut untuk bersalaman dan membawakan beg cikgu-cikgunya setiap pagi.  Tapi sayang minda mereka telah disetkan,"Islam ada dosa, ada dosa.... masuk neraka".  

"Kamu semua pandai baca doa, macam orang Islam, nanti kamu nak masuk Islam tak"

 "taknak cikgu.... Islam ada dosa, kalau ada dosa nanti masuk neraka"

"semua tak boleh makan cikgu.... susahlah, makan pun ada dosa"

Habis orang Asli macam mana. ......

 "tak ada ugama, tak adalah dosa"

Itu antara jawapan balas mereka yang sekarang berada di tahun eampat, tahun lepas ibuintan mengajar mereka subjek Pendidikan Moral.  Namun begitu ada juga beberapa orang dikalangan anak Orang Asli ni yang Islam sejak dilahirkan akibat kahwin campur antara ibu atau bapa mereka dengan orang Melayu.  Namun begitu, kami sentiasa mendoakan agar Allah membukakan pintu hati mereka suatu hari nanti untuk menerima Islam sebagai agama mereka.


... anak-anak  dilahirkan suci bersih, ibubapalah yang mencorakkan mereka... ..



14 ulasan:

Daddy Ziyyad berkata...[Reply]

Comel Shahirah ni...:)

Saya dpt bayangkan ..keseronokkan mendidik kanak kanak tahun satu ni kan....hati mereka masih bersih..suci...tu yg macam2 cerita telus keluar tu..hihihih

Kita teruskan berdoa + ikhtiar slow slow...semoga hati anak anak org asli ni terbuka terhadap Islam...maybe ustaz/ustazah boleh main pernanan yg besar

Kakzakie berkata...[Reply]

Kalu selitkan dakwah marah tak ibu-bapa mereka cikgu. Kalau cikgu dapat Islamkan mereka aduhai saham terbesar dapat tu cikgu.

Kakak ingatkan Shahirah ni mixed-blood kisahnya albino. Tapi comel budaknya.

inazamri berkata...[Reply]

ooo baru lah tau minda mereka rupanya telah disetkan mcmtu.harap terbukalah hati mereka suatu hr nnt.

NzA berkata...[Reply]

cutenya shahirah.....

thn ni masuk thn ke 2 nza mengajar thn 1...baru tahu brtapa penatnya melayan mrk..trkdg jadi macam ibu tiri n terkadang nza mampu tersenyum mendengar cerita2 mrk...betul yg mcm akak kata, mrk brcerita tnpa sempadan hingga boleh buat kita trsentap...ayoyo....

oic, mcm tu rupanya mereka dppengaruhi minda n ditakut2kan kak...moga2 trbuka pintu hati utk mereka mendalami Islam yg sebenar....

Cheq Sue berkata...[Reply]

suka je baca coretan ibuintan ni...kalau saya yang mengajar budak2 menengah atas ni lain pulak kekdahnya... cute je syahirah, macam nak cubit je :)

ahmad humairi berkata...[Reply]

Orang Asli.....lebih baik daripada orang tiruan!

ibuintan berkata...[Reply]

@Daddy Ziyyad

memang seronok Doc.. tu yg akak dah bertahan selama 23 th mengajar th 1... kepuasan yg teramat melihat perkembangan mereka dari awal hingga akhir tahun

memang begitu yg kami harapkan, namun bab ni sentisif ... tak boleh terbuka sangat, anak2 mereka memang nampak terbuka sbb kanak2 lagi tp mak bapak mereka tak suka... anak2 mereka masuk nasyid pun ada yg dah melarangnya

ibuintan berkata...[Reply]

@Kakzakie

memang mereka join sama akt dakwah kita mcm maulidur rasul... berarak, ikut selawat, dengar ceramah, malah ada yg lancar baca fatihah sebab ikut budak kita

nilai2 Islam memang sentiasa diterapkan kpd mereka juga... hanya doa moga Allah beri mereka hidayah juga suatu hari nanti

ibuintan berkata...[Reply]

@inazamri


ada yg dah masuk Islam dulu dengarnya tp mungkin tiada bimbingan berterusan maka mereka kembali ke asalnya..... dan perkara yg mereka dengari tentang Islam juga mungkin perkara yg menakutkan dan menyusahkan mereka , maka itu yg mereka tekankan pada anak masing2

ibuintan berkata...[Reply]

@NzA


shahirah yg manis

2 th baru lg tu Nza, akak th ni th ke 23 mengajar th 1.. lain nikmatnya berbanding ngajar th yg atas2

namun tak dinafikan, memang banyak guna tenaga mengajar dan melayan mereka, kekadang memang rasa kehabisan tenaga juga... mereka memang jujur dan telus mcm yg Doc DZZ kata... kekadang kita yg termalu sendiri

ye hanya itu yg sentiasa diharapkan... moga mereka diberi hidayah suatu hari nanti

ibuintan berkata...[Reply]

@Cheq Sue

menengah atas lain pulak cabarannya kan...

terima kasih CqSu... sekadar coretan suka2 saja tu


ibuintan berkata...[Reply]

@ahmad humairi


memang betul... orang tiruan bahaya

ummiross berkata...[Reply]

Menariknya entry ibuintan ni, pelbagai kelompok murid dapat dikenali, bukan murid sahaja belajar dari guru, malah guru pun boleh mempelajari banyak perkara secara tak langsung dari murid2..
Moga2 satu hari, mereka mendapat hidayah untuk memeluk agama Islam, sama2 kita doakan.

Ibuhani berkata...[Reply]

Cantiknya Shahirah......smoga Shahirah n anak2 istimewa ini jd anak2 yg diberkati n dlm perlindungan Allah SWT dunia akhirat.