Followers

Khamis, 21 Februari 2013

Hari malang.

 Pagi tadi semasa dalam perjalanan ke sekolah, sampai di satu selekoh tiba-tiba 'gedegung' terus /kiok...kiok...kiok.  Alamak dah terlanggar seekor ayam jantan.  Yang sebenarnya bukan ibuintan yang langgar ayam tu tapi ayam tu yang langgar kete ibuintan.  Dah elok-elok ayam tu sampai ke seberang jalan alih-alih berpusing pulak ayam tu, meluru  datangnya, tak sempat nak brek... dah terkiok-kiok masuk semak.  Tak tahu la sampai ke tidak ajal ayam tu tadi.  Besar jugak ayam tu, nampak sekilas dari cermin sisi ayam tu menggelupur ke dalam semak.


Balik tengah hari tadi pun berlaku sekali lagi.  Ayam jantan juga tiba-tiba meluru dari atas tebing, zupp sekali lagi bedegup bawah kete.  Terkiok-kiok sekali lagi tapi yang ini pendek je kioknya... entah panjang ke, entah pendek umur pun tak tahulah.  Tapi ayam yang menerjah tiba-tiba ni bernasib malang sebab sedang mengejar sekor ayam betina yang dah sempat melintas depan kete ibuintan.  Mengejar makwe agaknya, kalau makwe takkan kena kejar pulak kan!

Nasib kau lah ayam-ayam.  Bukan salah tuan kete tu, yang kau melintas tak pandang kiri kanan sapa suruh.  Harap-harap masih panjanglah umur kau, dapat menjadi rezeki kepada tuan-tuan kau.  Masak lomak cili api sedap  tu! 

....Sebenarnya tuan kete rasa bersalah juga kalaulah mati ayam-ayam tu, takut juga tuan ayam tu 'tersumpah' orang yang melanggar ayamnya.  Sejak memandu kereta, baru seekor ayam yang ibuintan langgar sampai mati... mati penyek terus...  tu pun sebab tak sempat mengelak.

 ...bestnya ayam penyek... sedang taip entri ni anak sedara post status di Fbnya tentang ayam penyek maka mak sedaranya pun cilok lah picnya ni... tq Ezza Fazlina


..... pernah melihat seorang lelaki Cina berhenti depan rumah jiran mengambil ayam yang mati dilanggar kereta..  'Sedap buat sup" katanya.







13 ulasan:

Yunus Badawi berkata...[Reply]

kesian ayam2 jantan 2 ekor tu terutama yang kedua tu. Baru nak mengawan dan dilanggar. Potong stim betullah ibuintan ni ..... huhuhu

Yunus Badawi berkata...[Reply]

Ayam jantan tak sedap buat ayam penyet. Kena guna ayam dara baru best ..... ngeeee

Kakcik Nur berkata...[Reply]

Teringat dulu ada papan tanda di tepi jalan dengan gambar dan tulisan ' jangan melintas seperti ayam'. :)

ibuintan berkata...[Reply]

@Yunus Badawi

hehehehe tu baru betul2 malang kan YB

iyo la tak dapek lae tu!

ibuintan berkata...[Reply]

@Yunus Badawi

ye ke? ....memang pun ayam dara lagi sedap dr ayam jantan... dagingnya manis

ibuintan berkata...[Reply]

@Kakcik Nur

betullah papan tanda tu kakcik... kalau ikut cara ayam memang mati penyek juga la

ummiross berkata...[Reply]

hehe..ada pulak yang buat sup ayam yang mati dilanggar ye ibuintan.

ibuintan berkata...[Reply]

@ummiross


tu jenis yg tak kesah tu, asal dapat sapu je

Kakzakie berkata...[Reply]

Ayam penyek yg anak saudara cikgu makan tak sama dgn ayam penyet yg cina tu ambil sebab kena langgar kereta utk buat sup hihi...

zulaikha megat berkata...[Reply]

menangis lah ayam ayam betina kat kg tu..dah kurang hero idaman hati derang...hehe

nasi ayam penyet bukit jambul mmg sedap..saya selalu makan kat situ otw dri balik pulau..

Ibu Lala berkata...[Reply]

Lapar pulak tgk ns ayam penyet akak ni. Dah la belum lunch lagi ni...

Nasi malang ayam hari tu agaknye....

Ibu Lala berkata...[Reply]

Lapar pulak tgk ns ayam penyet akak ni. Dah la belum lunch lagi ni...

Nasi malang ayam hari tu agaknye....

Ibuhani berkata...[Reply]

Sib baik langgar ayam jer......tp tulah kan mesti ada rs berslh w/pun cuma ayam jer...kita pun pernah gak...... :(((