Followers

Sabtu, 20 Mac 2010

Orkid-orkid ku

Ini  orkid kampung yang sentiasa berbunga dan menghiasi pagar dihadapan rumah. Pokok orkid kampung ini ditanam berbaris di tepi pagar
.
 

Orkid ini juga (nama tak tau) sentiasa berbunga, ia juga ditanam di tepi pagar. Warnanya lembut dan menyegarkan. Sentiasa ceria dan segar.

Cattleya ini juga sentiasa berbunga silih ganti sepanjang masa. Dalam sepasu biasanya empat lima kuntum sekali mekar. Berbau harum.
Phal berwarna krim ini juga antara kesayangan yang sentiasa mekar. Biasanya hanya ada satu atau dua kuntum bunga saja, tapi kali ini dalam sepasu terdapat tiga tangkai bunga, di mana setiap tangkai ada 5 atau 6 kuntum bunga. Cantik dan meriah. Ini antara orkid yang terus memberi semangat untuk meneruskan hobi yang perlu ada dlm budget.
Ini pula sejenis dendrobium yang juga galak berbunga, memanggilnya rabbit sebab bertanduk yang menyerupai telinga rabbit. Gabungan putih, kuning dan maroon. Hanya sepasu ini yang kerap berbunga.
Ini pula si bellina. Juga galak berbunga. Dibeli di pameran orkid di Paroi tahun lepas, gabungan ungu, krim dan putih. Comel dan ayu.

Inilah antara orkid yang sentiasa mekar dan menyerikan halaman dan rumah orkid. Hobi menanam orkid bermula kira-kira 3 tahun yang lepas, ia hanya sebagai hobi dan sebagi terapi melihat kuntuman yang berbagai bentuk, warna, corak dan bau. Cuma masalahnya ia hobi yang perlu berbelanja juga. Sabar yo lah............

Wassallam, jumpa lagi.



Tiada ulasan: