Followers

Jumaat, 1 Jun 2012

Cikgu, Jom main plong!

Assalamualaikum.

Habis je periksa, tak kiralah periksa  awal atau hujung tahun budak-budak mesti nak cepat saja bergembira. Macamlah mereka belajar beriya-iya sangat. Macamlah  tensen sangat belajarnya.  Kejadian ini berlaku pada hari Rabu minggu lepas sehari selepas mereka habis mengambil peperiksaan setengah tahun.

"Cikgu" sorang budak perempuan menjerit.  "Survivi, tembak saya".  Hah, terperanjat beruk cikgunya, ingatkan kena tembak dengan senapang patah.  Mana pulak datangnya peluru sesat sampaikan ada yang kena tembak.  Terganggu kejap perbincangan kertas soalan Pendidikan Moral.  Cikgunya dengan penuh semangat mencari punca dan asal peluru sesat itu dalam kalangan 12 orang  murid kaum Asli dalam kelas Pen. Moral.

Hah... akhirnya terbongkar, sorang sukarelawan dengan sukarela tampil ke depan membawa senjata yang telah melontarkan sebutir peluru.  Ala, peluru kertas je, jeritnya je yang lebih.  Siap kau Survivi!.

Rasid Rasidi  bertindak jujur menyerahkan senjata yang telah dibawa secara sembunyi ke dalam kawasan sekolah.  Nilah permainan yang dibawa oleh Survivi salah seorang murid kaum Asli ke sekolah sebaik habis mereka menduduki peperiksaan setengah tahun.  Dan permainan ini pula dibelinya daripada seorang rakan sekaumnya juga dengan harga seringgit.

Permainan ini mengingatkan ibuintan pada senapang buluh yang berpelurukan buah cenderai semasa masih kanak-kanak dahulu.  Peluru buah cenderai lebih menyakitkan bila terkena pada badan.  Terasa peritnya.  Semasa kanak-kanak dulu bila musim permainan ini tiba, budak-budak lelaki akan bermain "perang-perang' menggunakan senapang buluh ini dan kalau ada budak perempuan yang join sekali 'berperang' komfom akhirnya akan menangis.  Mereka akan jadi mangsa peluru buah cenerai ini.  Ibuintan antara yang menangis tu.

Main game senapang buluh ni memang brutal, kalau kena tembak kat pangkal leher, lengan, betis atau badan memang sangat perit.  Kalau kena kat muka lagilah perit... tu yang pernah menangis tu. Hahaha tapi ibuintan rasanya join sekali je lepas tu jeran dah.. tobat tak main lagi.  Dahla rasa sakit dan perit tapi yang lagi sakit bila emak marah dan berleter panjang... mana tak marah habis baju kotor sebab getah cenderai tu.  Buah cenderai itu bergetah dan getahnya bila terkena baju payah nak hilang malah ada yang takkan hilang, baju jadi kotor.  Dah la masa tu baju tak banyak, bukan macam budak-budak sekarang baju silih berganti.


Alaahai.. terkenang lak zaman bebudak dulu. Seronok main, keluar masuk semak perkara biasa saja waktu tu.  Bebudak zaman sekarang main perang-perang depan pc saja.


Inilah rupa senapang buluh yang dibawa Survivi dan budak-budak kaum Asli memanggilnya sebagai "plong'.  Dibuat daripada buluh kecil dan berpelurukan gumpalan kertas. Mungkin ketika bermain di luar mereka menggunakan peluru lain .... mungkin seperti buah cenderai.


Cikgu nak cuba tak? Hahaha ... tak payah, cikgu dulu lagi dah cuba.  So cikgunya tak jadi marah lalu sonyum sensorang sambil mengimbau kenangan lalu. Kat manalah group permainan semasa kecil ibuintan dulu... yang pasti masing-masing telah keluar dengan haluan hidup masing-masing.  Semuanya dah berkeluarga dan bekerjaya sendiri... moga semuanya berjaya dan bahagia dengan kehidupan mereka.
         







11 ulasan:

kakcik berkata...[Reply]

Ala2 sumpit ya?

Kakzakie berkata...[Reply]

Anak-anak murid pun tahu waktu cikgu mana dia boleh main. Kena cikgu yg bengis mesti tak berani...

Acik Erna berkata...[Reply]

assalm ibuintan..kalau yang peluru buah cenderai tu acik pun biasa main..he he..siap pandai buat sendiri dulu..he he

sal berkata...[Reply]

bahaya juga permainan ni..benda tajam2 spt ni takut tercucuk mata..
budak2 kreatif betul, ada je mainan yg dia promosikan..

MulutPayau berkata...[Reply]

jaga2...nnti ckgu kena tembak..hehehe..
Masa kecik2 dulu. tak suka main snpng buluh..kalau ada kawan yg main, terus cabut..takut terkena peluru...

Ibuhani berkata...[Reply]

sakit kalau kena tu......pernah kena dulu masa sekolah. Perit!!!

Pn Kartini berkata...[Reply]

aduhai..survivi...
sedap2 yaa tembak org diam2..hehehhe..nakal budak2..:)

NzA berkata...[Reply]

trkenang masa kecik dulu main tembak2 dgn senapang buluh lbh kurg camni....

azlina berkata...[Reply]

seronok yea kak mengajar kt situ..

Mak Wardah berkata...[Reply]

Salam kenal Ibu Intan,.
Rindukan permainan ini...nostalgia

Outbound Training Malang berkata...[Reply]

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.